img { max-width: 100%; height: auto; width: auto\9; /* ie8 */ }

~Medan: Day 1~

Assalam,

Remember this?

Haha, da nak masuk tahun baru 2014, cerita pergi Medan pun tak habis update lagi.

Ok, jom baca :)

Hari 1:

Sampai je kat airport, kami punya pak supir dah sedia menunggu. Mungkin kerana tengok muka kami yang dah macam kelaparan, pak supir (lupa nama, tapi dia sangat sangat baik, alhamdulillah) terus bawa kami ke sini:

Specialty nya haruslah nasi soto. Amagad, super duper sedap! Sup dia sedap, and sambal dia super pedas. Sangat kena dengan selera. Harganya lebih kurang je dengan makanan di Malaysia.

Nasi soto = Nasi + sup

Lepas tu, kami terus bergerak menuju ke kawasan Tasik Danau Toba/Samosir. Perjalanan dari Kota Medan ke sana, boleh tahan jauh. Saya tidur bangun tidur bangun tidur bangun pun tak sampai lagi. Lebih kurang 4 jam lebih perjalanannya.

Sebelum sampai ke Tasik Danau Toba tu, kami singgah kejap ke satu kedai yang menjual produk ala-ala kacang tumbuk. Macam-macam jenis. Rambang mata dibuatnya.

Kemudian, perjalanan diteruskan ke Samosir. Untuk ke sana, kami perlu menaiki feri. Sementara tunggu feri, kami singgah untuk makan tengah hari. Di sini, kami berpeluang makan di restoran minang; dan baru tau yang cara hidangannnya adalah makanan diletakkan banyak atas meja.

Tips: Makan hanya makanan yang nak makan je. Yang tak nak, jangan sentuh. Pekerja kedai tu akan kira lauk yang kita makan saja.

Perut dah kenyang, so, kami semua naik la ke feri untuk ke seberang. Perjalanan lebih kurang 20-30 minit, macam tu. Pemandangannya, subhanaAllah sangat cantik! Macam kat New Zealand. Apa yang anda nampak dalam gambar hanya 1% dari kecantikan sebenar. Kamera pun tak dapat nak tangkap whole picture of the scenery. Tak habis-habis memuji kekuasaan Allah masa tu. Itulah salah satu kebaikan berjalan ni. Jauh perjalanan, luas pengetahuan, lagi tinggi rasa bersyukur dengan segala yang Allah ciptakan.

Dah sampai ke seberang, atau nama tempatnya Samosir/Parapat, pak supir bawa kami berjalan ke satu kawasan jualan. Pesannya, kalau nak beli barang kat situ, boleh beli, tapi harganya lebih mahal. So, be wise :) Then, ada satu tempat sejarah. Bangunnya unik, dan ada satu patung di situ yang digunakan semasa persembahan. Kami tak tunggu persembahan tu sebab dah penat. So, terus ke resort.

Kami menginap di Samosir Villa Resort. Ya ampun, cantik bangat!!! Alhamdulillah, dapat menginap kat resort yang best, cantik dan bilik kami menghadap betul-betul ke arah Tasik Danau Toba! How lucky!

Dah rehat bagai, kami meneruskan pencarian makan malam pula. Makanan di kawasan ini, susah sikit nak cari sebab penduduknya bukan majoriti islam. Nasib baik pak supir kitaorang berpengalaman. So, malam tu kitaorang makan nasi ayam penyet yang ori punya :)

Okeh, tamat hari pertama.

Nantikan sambungan untuk hari kedua nanti. Nanti tu bila? Nantikannnn... :P

*Wahhh..tak sangka, berjaya jugak buat entry sepanjang ini*