img { max-width: 100%; height: auto; width: auto\9; /* ie8 */ }

Friday, May 18, 2012

~Sikumu Di Kepalaku~

Assalam....

Bila naik pengangkutan awam ni, bermacam karenah manusia kita akan jumpa. Kadang-kadang, perlakuan yang tak pernah terlintas di kepala macam lipat-lipat duit kertas, sampai jadi nipis, lepas tu selit kat celah gigi. Mungkin keluarkan sisa makanan. Mungkin. Tapi...ewwww!!!! Sebab tu lah ada orang pesan, kalau dapat duit, jangan cium. Macam-macam bakteria ada kat duit tu. Sekarang saya tahu, bakteria apakah itu. *angguk kepala*

 Image dari sini.

Macam saya pagi tadi, sedang seronok memikirkan apa yang patut saya buat hari ni, tiba-tiba bagaikan ada satu tumbukan padu lagi jitu di kepala. Sakit! Dan sayup-sayup kedengaran suara seorang wanita yang mengungkapkan kata maaf acuh tak acuh. Lagi sakit! Tapi, tak pe la...dah minta maaf. Makcik pulak tu. 

Tapi, bila tengok gaya makcik tu yang tak sabar nak turun dari bas walhal bas sedang bergerak, itu yang buat saya berfikir. Makcik tu nak kejar apa? 

Bukan kes makcik tu je. Ramai lagi yang macam tu. Tak sabar-sabar nak turun sampai bangun dari tempat duduk, tolak orang lain sebab nak berdiri depan pintu seolah-olah ada pertandingan siapa-turun-dulu-dia-menang.

Sungguh tidak ku faham.

Nasihat saya selaku pengguna pengangkutan awam, bawa-bawalah bersabar bila nak keluar dari bas/keretapi. Jangan sebab ketidaksabaran kita, kita datangkan kesusahan pada orang lain. Sampai tak semena-mena terkena siku orang (sayalah tu!) yang meluru nak turun. Lebih-lebih lagi bila penumpang sangat padat. Tunggu lah sehingga kenderaan berhenti. Kita senang hati nak keluar, orang lain pun tak sakit fizikal dan perasaan dengan kita. 

Tak susah pun nak bersabar, tinggal lagi, untuk buat pilihan NAK SABAR atau TAK NAK SABAR.

*Jangan pentingkan diri*

2 comments:

  1. makcik tu dah tak tahan nak terberak dikk oiii... aaaa...

    ReplyDelete
  2. @Nuke_Rude:
    Ok lah kalau itu alasan makcik tu! hehe

    ReplyDelete

~Ekspresi Anda~