img { max-width: 100%; height: auto; width: auto\9; /* ie8 */ }

Thursday, October 20, 2011

~Surat Untuk Pemandu Kereta~

Assalam....



Kepada pemandu kereta,

Saya tahu cuaca sejak kebelakangan ini tidak menentu. Hujan di waktu petang. Lebat pulak tu. Jadi, membawa kereta adalah pilihan terbaik bagi anda yang punya kereta. Tapi, boleh tak kalau anda yang memandu kereta tidak memandu dengan laju ketika hujan? Lebih-lebih lagi bila melalui lopak yang penuh dengan air? Bukankah memandu dengan laju ketika hujan membahayakan nyawa? Kenapa mesti laju? Bila lalu lopak atau nampak orang melintas, lagi laju pulak tu? 

Adakah alasan yang munasabah untuk kelakuan yang sedemikian?

Semalam saya nampak pemandu Mercedes yang memandu dengan tidak prihatin. Memandu dengan laju di lopak dan air yang kotor itu terkena pada dua orang yang sedang melintas. Dan sangat jelas di penglihatan saya, lelaki yang nak melintas tu menyumpah-nyumpah pemandu kenderaan terbabit. Bukan sekadar kata-kata, malah dengan perbuatan. Tahukah anda, kata-kata itu adalah doa? Dan doa orang yang teraniaya dimakbulkan?

Pejalan kaki yang nak melintas dan tidak semena-mena terkena air lopak dikategorikan sebagai mereka yang teraniaya, bukan?

Hari ini, kejadian yang sama berlaku lagi. Tetapi, yang jadi mangsa adalah saya. Saya yang sakit, yang baru pulang dari klinik. Air lopak yang dilanggar oleh pemandu kereta Harrier betul-betul mengenai saya dan plastik ubat serta makanan yang saya pegang. Walaupun sikit, tapi tetap kotor kan?

Geram...tapi apalah yang boleh saya buat. Hanya melepaskan rasa melalui tulisan. Jika anda memandu kereta, please....please hadirkan rasa PERIKEMANUSIAAN dalam diri. Anda ada kereta, tak kena hujan, bersyukurlah. Mereka yang tak ada kereta, sudah lah kena hujan, malang lagi bila terkena lopak air yang dilanggar laju oleh pemandu yang TAK BERPERIKEMANUSIAAN.

Maafkan saya jika tulisan ini dirasakan kasar dan mengguris hati. Tapi, buang yang keruh, ambil yang jernih kan? Pesan ke arah kebaikan tak salah. Jika anda pernah melanggar lopak dan terkena pejalan kaki, belum terlambat jika anda mengubah cara anda memandu.

Sekian saja coretan saya, terima kasih.

Yang benar,
Mangsa yang terkena lopak air.


*Menulis dengan rasa bercampur baur*

8 comments:

  1. pernah kena simbah juga dgn lopak air ni dari si pembawa kereta. tapi time tu bawak motor slow, sekali kereta laju pijak lopak air yang memang sgt byk air.. satu badan dijirusnya. dah mandi lopak..

    sokong entri sis di ats.. ^_^

    ReplyDelete
  2. selalu teragak2 nak lalu kat lopak banyak air sebab pernah mandi air lopak masa sekolah..habis kelabu baju sekolah

    ReplyDelete
  3. hurm,,,nak buat camna...

    perbuatan baik di balas baik, perbuatan camni...nanti ada lah balasannya tu

    ReplyDelete
  4. sebelum lalu lopak air selalu je tengok ada tak kenderaan lalu...elak awal2..hehehe

    ReplyDelete
  5. slalu empati bila memandu...mamahami keadaan si pejalan kaki tatkala memandu kereta. tidak sekali2 m'aniaya org kerna diri juga seorang pejalan kaki tegar :))

    ReplyDelete
  6. ahahaha..tapi betul laa harap diorg paham... xmoh kena lupak air...uhuk.,.smlm baru kena

    ReplyDelete

~Ekspresi Anda~