img { max-width: 100%; height: auto; width: auto\9; /* ie8 */ }

Thursday, September 6, 2012

~Kerja Saya Dan Kerja Dia~

Assalam....

Hari ni balik lewat sikit dari biasa dan sudah terbiasa. Demi mencari bersuap-suap nasi katakannn. Masa dalam monorail, ternampak pekerja binaan bangunan sedang bekerja. Pada pukul 9+ malam. Tekun menampal batu bata/simen. 

Terus secara automatik rasa bersyukur 110%.

Alhamdulillah, Allah tempatkan saya bekerja di bangunan yang ada penghawa dingin, dapat jiran yang ada kipas so, kalau air-cond tak cukup kuat, jiran sebelah meja pasti akan pasang kipas. Kerja tak perlu sampai tengah-tengah malam. Maksimum paling lambat saya balik pukul 10 malam. Tu pun dah kena ceramah dengan abah n ibu. Balik rumah dah boleh layan internet/tengok TV. Ada waktu senggang di hujung minggu lagi.

Kalau pekerja binaan bangunan tadi? Sah-sah tempat kerja bukan di tempat berhawa dingin. Harapkan angin semulajadi je. Tengah-tengah malam pun kena kerja. Kalau balik rumah, belum tentu dapat rehat dengan keadaan yang selesa (tak semua).

Biarlah apa juga pekerjaan sekalipun, yang penting berusaha mencari rezeki yang halal dan dapat memberi manfaat sesama manusia. Kalau tak ada pekerja binaan bangunan tu, tak terbinalah bangunan pencakar langit, ataupun bangunan tempat kerja kita. Kalau tak ada makcik/pakcik sapu sampah, mesti jalan penuh dengan daun gugur. 

Kunci utama, hormat kerja orang lain dan dalam masa yang sama bersyukur dengan pekerjaan kita sendiri. Pasti ada sebab kenapa Allah pilih kita untuk buat kerja seperti apa yang kita buat sekarang =)

*Berhenti merungut, mulalah bersyukur*

2 comments:

  1. bersyukur dengan apa adanya kan..:)

    lagi2 bila dapat keja dan tinggal dengan parents. sangat ohsem. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Atie! =)

      Sangat betul! Kalau duduk dengan parents, memang super duper awesome! =P

      Delete

~Ekspresi Anda~